tag:blogger.com,1999:blog-58765667345737502462024-03-12T20:30:48.445-07:00mrooze_WOSMałgorzaty Rostkowskiej subiektywne wybory otwartych zasobów edukacyjnych. Wiedza o społeczeństwie wymieniona jest w kompetencjach podstawowych. Jak jej uczymy w polskiej szkole? Jak sprawić by ta nauka była fascynująca dla uczniów?Małgorzata Rostkowska - nauczyciel konsultant (do 31 XII 2020 r.) w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.http://www.blogger.com/profile/05143788912180568193noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5876566734573750246.post-79173829247496254722011-08-29T03:07:00.000-07:002011-08-29T03:19:05.593-07:00WOS drogą do kształtowania mądrego społeczeństwa?<div style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"><span style="font-size: small;">Bardzo podoba mi się definicja tego przedmiotu zapisana w Wikipedii: zapisano w niej m. innymi <i> </i></span></div><div style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"><span style="font-size: small;"><i>"<b>Wiedza o społeczeństwie</b> (często zapisywany skrótowo </i><i>WoS) – przedmiot humanistyczny obejmujący zagadnienia społeczne, polityczne i ekonomiczne np. ustrój polityczny Polski czy system podatkowy.</i></span></div><i><span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"> </span></span></i><br />
<div style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"><i><span style="font-size: small;">W gimnazjum program nauczania podzielony jest na część związaną z edukacją obywatelską oraz blok zagadnień ekonomicznych. W szkole ponadgimnazjalnej wyodrębnia się przedmiot – podstawy przedsiębiorczości, który obejmuje dziedzinę finansową.</span></i></div><span style="font-size: small;"><i><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"> Program nauczania w szkole ponadgimnazjalnej zawiera </span><b style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;">elementy ekonomii, politologii, socjologii, prawa oraz historii</b></i><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"><i>. Zakres materiału można podzielić na dwie części: stricte socjologiczną i politologiczną. Niekiedy z tej drugiej wyodrębnia się jeszcze część historyczną, która zawiera informacje od roku 1945</i>".</span></span><br />
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;">Od czego zacząć, czy od <a href="http://www.cke.edu.pl/images/stories/EFS/wos_akt.pdf"><b>biuletynu maturalnego</b></a>, czy od </span><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"><a href="http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm"><b>Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej</b></a> z dnia 2 kwietnia 1997 r.</span></span><br />
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;">Może nas zainteresować artykuł 70:</span></span><br />
<h3 class="artykul" style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif; font-weight: normal; text-align: center;"><a href="http://www.konstytucja-polski.pl/#art_70" id="art_70">Art. 70. <span>#</span></a></h3><ol style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"><li><span style="font-size: x-small;">Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa.</span></li>
<li><span style="font-size: x-small;">Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna. Ustawa może dopuścić świadczenie niektórych usług edukacyjnych przez publiczne szkoły wyższe za odpłatnością.</span></li>
<li><span style="font-size: x-small;">Rodzice mają wolność wyboru dla swoich dzieci szkół innych niż publiczne. Obywatele i instytucje mają prawo zakładania szkół podstawowych, ponadpodstawowych i wyższych oraz zakładów wychowawczych. Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich finansowaniu, a także zasady nadzoru pedagogicznego nad szkołami i zakładami wychowawczymi, określa ustawa.</span></li>
<li><span style="font-size: x-small;">Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia. W tym celu tworzą i wspierają systemy indywidualnej pomocy finansowej i organizacyjnej dla uczniów i studentów. Warunki udzielania pomocy określa ustawa.</span></li>
<li><span style="font-size: x-small;">Zapewnia się autonomię szkół wyższych na zasadach określonych w ustawie.</span></li>
</ol><span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Trebuchet MS",sans-serif;"> </span></span>Małgorzata Rostkowska - nauczyciel konsultant (do 31 XII 2020 r.) w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.http://www.blogger.com/profile/05143788912180568193noreply@blogger.com